Saturday, November 5, 2011

SELINGAN 12

Bagaimana mahu mengatasi masalah beri hadiah kepada dua orang isteri yang menyambut hari jadi pada hari yang sama? Pelik tapi benar. Dulu aku pernah kahwin dua. Bini tua nama Zaitun. Bini muda nama Rozalin. Mereka sambut harijadi pada hari yang sama, 7 Mac setiap tahun.

Zaitun lahir pada tahun 1962 manakala Rozalin lahir tiga tahun kemudian. Bini tua garang macam harimau, isteri muda hari hari mahu. Sampai tak tahan aku.Isteri tua suka duduk di atas manakala isteri muda suka didoggy. Maka aku dapat idea yang diberi oleh Tan Sri Sanusi Junid, Naib Presiden UMNO dalam satu perhimpunan agung UMNO.


Pada 7 Mac setiap tahun, aku beli tiga pasang kain warna merah, biru dan hijau sebagai hadiah harijadi kedua-dua isteriku. Mula-mula kubawa dua pasang kain kepada bini tua warna merah dan biru.

"Zai pilihlah nak yang mana, warna merah ke warna biru. Yang satu lagi untuk madu awak," kataku.
"Yang biru," jawab Zaitun. Maka aku bawa kain merah ke rumah Rozalin.

Oleh kerana aku dah beli tiga pasang kain, maka aku bawa kain merah dan hijau ke rumah Rozalin.

"Abang beli dua kain ini. Lin pilih nak yang merah ke, yang hijau. Yang satu lagi Kak Zai punya," kataku.

"Yang hijau," jawab Rozalin. Maka kain merah aku simpan sebagai modal kerana kalau kubawa satu sahaja kain ketika jumpa bini pertama atau bini kedua sudah tentu mereka kecil hati kerana aku mendahulukan antara keduanya. Jadi mereka ingat dialah orang yang pertama kujumpa ditawarkan hadiah hari jadi bila membawa dua pasang kain untuk dipilih.

Seperti kata P Ramlee, bila berkahwin dua, mesti pandai temberang, mesti pandai pembohong, tetapi jangan sampai pecah tembelang

No comments:

Post a Comment